Cover-afbeelding

Google zet in op verschillende strategieën voor Stadia-content

Google heeft de eerste studio geopend voor Stadia in Montréal, Canada. De bedoeling is dat er eigen games worden ontwikkeld voor de dienst die op 19 november uitkomt.

"Gamers hoeven geen vier jaar te wachten op exclusieve content" - Jade Raymond

Jade Raymond, baas van Google Stadia Games & Entertainment, spreekt met gamesindustry.biz over de strategie van Google m.b.t. het platform. Voornamelijk over de eigen content die Google beloofde te gaan ontwikkelen voor de streamdienst, het is de eerste keer dat Google zich in het gebied van game-ontwikkeling begeeft.

Stadia interface en verpakking

Raymond staat aan het roer van alle exclusieve content die voor Stadia gaat uitkomen. “We hebben een plan dat deels bestaat uit het oprichten van nieuwe first-party studio's en we bouwen een organisatie die de exclusieve content van indie studios en andere partners kan uitgeven.” Het eerste voorbeeld zagen we al met de oprichting van een studio in Montréal.

“Het is volgens mij ontzettend belangrijk dat first-party games alleen op één console te spelen zijn”, vertelt Raymond die opgroeide in Montréal. “Dat maakt het spannend en leuk om first-party teams op te richten.” Die exclusiviteit moet passen bij de Stadia-console en daarvoor wordt de kern van de pitch ter harte genomen: 'Google kan games ontwikkelen die niet beperkt worden door de huidige consoles'.

jade raymond google stadia Games and Entertainment baas

Hiermee doelt Raymond onder andere op verbeterd AI-gedrag en MMO-ervaringen die Massive Multiplayer herdefiniëren. “De Heilige Graal van videogames is een project die de fysica volledig kan simuleren”, vertelt Jade Raymond. “We hebben nu een platform waar we zulke ervaringen kunnen afleveren.”

Verder gaat ze in op het 'non-gaming' gedeelte van Stadia zoals de integratie van Google's AI. “Stel je voor dat AI de NPCs aanstuurt in verhaal games, in plaats van de standaard quest-gever met generieke tekst. Stel je voor dat Google Duplex het narratief van games kan verbeteren”, zegt Raymond daags na een demo waarbij Duplex (een AI-assistent) helpt met het vinden van een stijlboek voor een nieuw kapsel.

stadia game preview screens google montréal

Dit alles is een project voor de lange termijn, benadrukt Raymond. De games die in ontwikkeling gaan zouden pas over jaren uit kunnen komen als volwaardige triple A-titels. Wel zegt ze dat er al een aantal exclusieve titels in productie zijn die zullen aantonen wat Stadia nu echt kan. “Het gaat geen vier jaar duren voordat gamers de nieuwe, exclusieve content zullen laten zien. Elk jaar zal er iets uitkomen, en per jaar wordt dat meer”, besluit Raymond.

  • Jaap Vreeke

    Jaap Vreeke34 artikelen

    City builder in hart en nieren, fan van immersieve open-world games en een gezonde obsessie voor esports en competitief gamen. Enthousiast voor Stadia omdat zijn harde schijf vol staat!