Cover-afbeelding

Google Stadia wordt sneller dan lokale gaming hardware volgens VP

Google Stadia wordt sneller en responsiever dan gaming hardware over 'een jaar of twee', aldus VP van engineering Madj Bakar bij Google.

Krachtige systemen maken veel mogelijk

In gesprek met Alex Wiltshire in Edge Magazine vertelde Madj Bakar, de VP Engineering bij Google, dat Stadia in de nabije toekomst beter wordt dan lokale gaming hardware, hoe krachtig die ook zullen worden. Dat is dankzij de vooruitgang in modelling en machine learning, iets wat bij hardware consoles nooit zal kunnen.

“Ik denk dat we uiteindelijk games zullen hebben die sneller draaien en responsiever zijn in de cloud dan zou kunnen op lokale consoles, hoe sterk die ook mogen zijn”, zei Bakar. Dat moet gebeuren via Google's eigen technologie achter het streamen, die werd geteased sinds de aankondiging van Project Stream. Het bedrijf gelooft dat het de problemen met gamen over het internet kan oplossen ookal zijn de datacenters mogelijk ver van de gebruikers verwijderd.

Bakar benoemt de 'negative latency' als voornaamste tool om de vertraging en lag tegen te gaan. Dat is een soort latency buffer die lag moet verminderen en wellicht verhelpen. Stadia zou dan kunnen voorspellen wanneer er latency aankomt en acties ondernemen om dat te verhelpen en de impact ervan te beperken. Dat is mogelijk omdat er ongekend krachtige systemen achter Google Stadia zitten die veel verder kan gaan dan lokale hardware.

  • Jaap Vreeke

    Jaap Vreeke34 artikelen

    City builder in hart en nieren, fan van immersieve open-world games en een gezonde obsessie voor esports en competitief gamen. Enthousiast voor Stadia omdat zijn harde schijf vol staat!